"Who Moved My Cheese" - porozmawiajmy o zmianie

Chciałabym dzisiaj opowiedzieć o książce, która w ostatnim czasie wzbudziła duże zainteresowanie wśród moich słuchaczy i zrobiła zawrotną karierę w szeroko rozumianym biznesie w ciągu ostatnich dwudziestu lat.

"Who Moved My Cheese" to historia, którą przy okazji tematu o książkach poleciła mi moja słuchaczka. Magda, dziękuję! Postanowiłyśmy z moją grupą potraktować ją jako przymiarkę do bookclub'u.


                                                                  


"Who Moved My Cheese" to króciutka opowieść (także w wersji audiobookowej) o dwóch myszach i dwojgu ludziach. Cała czwórka mieszka w labiryncie, a ich głównym celem jest znalezienie SERA. Szukają, szukają, aż w końcu udaje im się go znaleźć i wszyscy są bardzo szczęśliwi. Jednak idylla nie trwa wiecznie, i pewnego dnia ser znika...

Opowieść o serze jest początkowo irytująco prosta, ale im dłużej o niej rozmawiam z moimi słuchaczami, tym więcej znajduję w niej wskazówek i ciekawych obserwacji. Ser jest symbolem tego, na czym zależy nam w życiu - pracy, pieniędzy, sukcesu, miłości, przyjaźni, zdrowia. Jego zniknięcie jest symbolem ZMIANY. Dalsza część książeczki opisuje reakcję każdej postaci na tą sytuację. Prostota całej historii jest również jej zaletą, ponieważ łatwo ją przeczytać w max.kilka godzin i łatwo zrozumieć. Forma metafory sprawia, że każdy z nas interpretuje ją na swój sposób, przykłada do swoich doświadczeń.

Teraz odezwą się głosy, 'Łooo, moi dorośli mają problem ze zrobieniem dwóch ćwiczeń z gramatyki, daj spokój, w życiu nie przeczytają książki!' I ja to szanuję. Mnie na wszystkie grupy, które o to poprosiłam (choć to małe grupy), książkę przeczytali absolutnie wszyscy - myślę, że za sprawą solidnego marketingu z mojej strony :) Do tego jeden ze słuchaczy stworzył Quizleta -  za którego, bardzo dziękuję.


                                       Quizlet - who moved my cheese


Historia jest napisana przystępnym językiem, jest również dość wolno czytana w wersji audio - dlatego nadaje się już dla uczestników na poziomie B1. Można na jej podstawie poprowadzić  niezwykłą dyskusję, ponieważ temat zmiany dotyczy każdego z nas. Najprostszym sposobem jest poprosić o  streszczanie historii i w trakcie zachęcać słuchaczy do dopowiadania i komentowania treści.

Dodatkowym elementem, moim zdaniem niezwykle wartościowym, jest interpretacja i analiza autora książki (dostępna tylko w wersji audio). Zwraca uwagę na wiele symboli i szczegółów, które mnie osobiście umknęły w trakcie czytania samej przypowieści.

Wszystko pięknie, tylko jak zgarnąć tego audiobooka, żeby był po angielsku i najlepiej za darmo. Służę uprzejmie. Wchodzimy na stronę:


                                           https://www.audible.com/


i pierwszego audiobooka mamy za darmo! Można po nim po prostu wypisać się z Audible, lub zacząć swoją przygodę z audiobookami w wersji oryginalnej.

Jeśli chcielibyście poznać inne aplikacje, które wspierają proces nauczania na szkoleniu i lekcji, zapraszam na mój autorski warsztat technologiczny.


                          ENTERTRAINER technologia na szkoleniu i lekcji


Poniżej zamieszczam też listę pytań i aktywnosci, o które można sie pokusić w trakcie dyskusji o "Who Moved My Cheese". Pochodzą ze strony www.litlovers.com

Pytania:

1. In Johnson's book the cheese is a metaphor. What does it represent?

2. What does the maze represent?

3. Identify both the cheese and the maze in your own life. Then consider what might happen if someone moved your cheese. Imagine the ways you might have to cope with the changes.

4. What changes have you already experienced in your life? How did you react to the changes? Were you threatened, angry, frightened, disoriented, or excited by the challenge (come on...be honest!)? After reading Who Moved My Cheese? do you feel you dealt as well as you could have with those changes?

5. Has Johnson's book helped you see how change can be beneficial...in life in general, as well as in your own work or personal life?

6. If you read "A Discussion," the book's third section, what did you learn from the way others interpreted the book? Were any situations similar to your own?

7. Do you wish Johnson had offered concrete answers to the question of dealing with change? Would you have preferred a "how-to" approach, say, a step-by step guide? Or do you appreciate the way in which readers are free to interpret and apply the parable for themselves? Which approach is more helpful to you?

8. In the parable, Johnson says the four characters represent the four parts of ourselves, from the simple to the complex. What does he mean: which character represents which part of ourselves? Is there one character you relate to more than the others?

9. Why is it so hard for most of us (all of us?) to accept change?
_______________
Aktywności

1. For the hostess or leader of the discussion: without telling members ahead of time, change the format of the book club meeting— perhaps where you sit, when you discuss vs. when you socialize, the manner in which you discuss... whatever changes you can think of (and only for this meeting). This is an experiment to see how members deal with the changes facing them in the here and now.

2. Invite members to write down on a sheet of paper an aspect of their own lives that could be—or is in the process of being—affected by change—a move, new job, a child off to college, a divorce...whatever. Then pass around a basket or hat holding folded pieces of paper with the names of the characters from the parable (Hem, Haw, etc.). Make sure there are enough papers for everyone. Each member should draw one of the folded papers and talk about how that parable character would approach the change he/she wrote on the sheet of paper.

3. Divide up into teams of 2-4 people. Each team begins working on its own project—a jigsaw puzzle, or solving a riddle, or writing a group story—anything that involves teamwork. After several minutes, a moderator rings a bell and chooses a member from each team to move to another team. Let everyone begin working on their team projects again, this time with a new member. Wait for another interval, ring the bell, and shuffle members around again. Keep this up as long as you can stand it. The idea is to replicate how difficult it is to change— both in terms of disrupting group coherence and having to fit into a new group.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cztery tendencje - motywuj (się) z głową!

Quizlet Reaktywacja

4 tendencje OBOWIĄZKOWY