Quizlet Reaktywacja

Tytuł może nie do końca adekwatny do rzeczywistości, ponieważ korzystam z Quizleta nieprzerwanie od dobrych kilku lat, jednak teraz w dobie uczenia online, stał się on absolutnym 'must have' każdego nauczyciela. Większość z Was pewnie wie, że Quizlet to platforma do uczenia (się) słownictwa i nie tylko. Widzę w internecie także nauczycieli innych specjalnosci, którzy z powodzeniem korzystają z tej strony. Chciałabym podzielić się dziś z Wami moimi ulubionymi funkcjami oraz pomysłami na użycie Quizleta na zajęciach online i w klasie, kiedy już będzie normalnie. Co więcej, Quizlet udostępnia nauczycielom w czasie pandemii (do czerwca 2020) funkcję Teacher za darmo! O tym również w tym wpisie.





FISZKI

Każda moja lekcja, bez względu na to, czy online czy w realu zaczyna się od powtórzenia. Do tego wykorzystuję fiszki z kilku poprzednich lekcji. Jak to robię?

Apki w łapki i proszę słuchaczy o wybranie i zapisanie 5 słów z ostatnich dwóch zestawów. Zaznaczam przy tym, aby były to słowa/zwroty, które trudno im zapamiętać, uważają za ciekawe 
i/lub chcieliby poćwiczyć. Co można teraz zrobić z tymi słówkami? Opcje są właściwie nieograniczone. Poniżej instrukcje dla uczestników:

- stwórz opowiadanie z użyciem tych słów (można online? można)

- stwórz 1 zdanie z użyciem tych 5 słów (wersja hard)  (można online)

- podaj definicję słowa koledze, a on musi zgadnąć o jakie słowo chodzi ( w wersji online możemy to zrobić na dwa sposoby: albo podzielić uczniów w pary w programie Zoom Breakout Rooms, albo prosić jednego ucznia o podanie definicji, a reszta klasy zgaduje)

- zapisz te słowa na tablicy lub w zeszycie z poprzestawianymi literami (to ćwiczenie dla osób które nie mają dysleksji), zamieniamy się zeszytami, i rozwiązujemy pomieszane słowa od kolegi (można online, instruckja poniżej)

- zapisujemy słowa na post-itach, jedno słowo, jedna karteczka. Tworzymy zdania z użyciem tych słów, każdy zapisuje swoje zdania na flipie lub tablicy, przy czym docelowe słowo nie jest zapisane, a jedynie wykropkowane. Kiedy wszyscy napisali swoje zdania, słuchacze zamieniają się miejscami, wręczają swoje post-ity koledze, którego zadaniem jest dopasowanie ich do właściwego zdania. My w międzyczasie monitorujemy poprawność i klarowność zdań. Na koniec zbieramy się przed poszczególnymi zadaniami, prosimy autora o przeczytanie i weryfikację.

Zastrzeżenia: 

1. W tej formie ćwiczenie dobrze sprawdza się w niewielkiej grupie, max 8 osób, w większym gronie tworzy się trochę za duże zamieszanie i warto wtedy tą aktywność przeprowadzić w parach z pisaniem zdań w zeszycie.
2. Robię je również na zajęciach 1:1, uczestnik tworzy zdania dla mnie, ja dla niego i zamieniamy się zeszytami bądź miejscami przy tablicy.
3. Jeśli brakuje nam tablicy, można wykorzystać też okno i suchościeralny mazak :) 
4. Zadanie działa najlepiej w grupach powyżej B1, kiedy słuchacze zaliczają mniejszą ilość wpadek językowych, ale mocne A2 też da radę. 
5. To zadanie paradoksalnie da wykonać się online używając po prostu dokumentu z Google Dysku, który uczniowie mogą edytować. Tworzymy przed lekcją dla każdego oddzielne miejsce w tabeli, opatrzone imieniem i nazwiskiem, w którym słuchacz wypisuje na górze swoje słówka, a poniżej tworzy zdania. Po skończeniu tego etapu, przypisujemy każdego uczestnika do innego zestawu zdań. I bum! Zrobione!

- prosimy uczniów o rzucenie kostkami opowiesci (story cubes), ich zadaniem jest wpleść wybrane słówka w historię z kostek. To zadanie też można zrobić online. Zamiast fizycznie dać uczniom kostki, rzucamy za nich i udostępniamy zdjęcie układu, np:




- ostatnim zadaniem jest oczywiście rzutnik lub udostępnienie ekranu w trakcie zajęć online i powtórka słówek całą klasą


DOPASUJ/ MATCHING

- proszę uczniów o odpalenie aplikacji w telefonie i zagranie trzech sesji Matching, w tym samym czasie. Ja wchodząc w tą opcję na komputerze widzę wszystkie wyniki moich uczniów.

- to ćwiczenie działa też bardzo ładnie na tablicy interaktywnej, z małą modyfikacją. Grając w zwykłe dopasowania na komputerze pojawia nam się na ekranie coś takiego:


                                                               


Brzydkie to i bez składu. Jest na to na szczęście sposób. Jeśli w adresie tego ćwiczenia dopiszemy MICRO, o tak:

                                                    https://quizlet.com/488476921/micromatch

Wtedy pojawia nam się piękna, uporządkowana gra, której możemy użyć na tablicy interaktywnej lub pulpicie naszego ekranu. Czy da się online? Tak, w aplikacji Zoom udostępniając swój ekran, możemy jednocześnie oddać kontrolę nad swoim ekranem innej osobie, dzięki czemu może ona zagrać dokładnie w tą grę na naszym pulpicie. Jest różnica, prawda?



                                                                                                                                                                                                              

DRUKOWANIE

Każdy zestaw fiszek można wydrukować na wiele sposobów. Moim ulubionym formatem są małe paseczki po polsku i angielsku (warto pamiętać, aby drukować jednostronnie ;) Mając zestaw paseczków w dwóch językach w realu proszę uczniów o:

- ułożenie ich polski-angielski/język docelowy
- memory 
- granie w butelkę  -  dzielimy uczniów na nieduże grupy, prosimy o ułożenie słów w słoneczko, we środku kładziemy butelkę. Zadaniem uczniów jest zakręcić butelką i wylosować słowo. Mogą z nim ułożyć np. zdanie. Zużyte paseczki odkładamy na bok.

Czy paseczki można wykorzystać online? Można! Wystarczy wrzucić je do woreczka i przed kamerą losować słówko dla każdego ucznia. Co stanie się dalej, zależy już od Waszej wyobraźni.


LIVE

 Ostatnia aktywność na dzisiejszej tapecie to Live, którego uwielbiają naprawdę wszyscy. Mogą w niego grać minimum cztery osoby. Słuchacze są w nim automatycznie dzieleni na zespoły, a każde zadanie posiada jedną poprawną odpowiedź, która wyświetla się na ekranie telefonu tylko jednej osobie. Grupa musi się wtedy skonsultować, jaka jest poprawna odpowiedź. Jeśli ktoś popełni błąd, grupa wraca do początku, a jej punkty się zerują. Ta gra wspiera teamwork i to kocham w niej najbardziej. Pilnuję tylko, aby słuchacze nie kładli telefonów na stołach, lecz trzymali je w rękach dzięki czemu "najmądrzejszy" nie będzie komenderował innymi uczestnikami,co ma nacisnąć.

No fajnie, ale jak zagrać w Quizlet Live online? Możliwości są dwie. Jedna to taka, że słuchacze się po prostu nie konsultują i choć są w jednej drużynie, każdy podejmuje decyzje niezależnie. Ma to swoje zalety, ponieważ wymaga od uczestników większej odpowiedzialności, być może też większego zaangażowania wszystkich członków zespołu i ograniczenie zasięgu "prymusa".
Druga możliwość to ustawienie gry z podziałem na grupy, a potem ręczne przydzielenie uczniów do poszczególnych pokojów na platformie Zoom. Tak czy owak, zabawa i nauka gwarantowana!

QUIZLET TEACHER

Quizlet, podobnie jak wiele innych platform, udostępnia płatne konto dla nauczycieli za darmo do czerwca. Nie jest do tego wymagana karta kredytowa, a jedynie konto nauczycielskie oraz klik "here" we wpisie na blogu Quizleta, który znajdziecie poniżej:


Co oferuje Quizlet Teacher?

- nielimitowaną liczbę klas

W wersji niepłatnej możemy założyc jedynie 8 klas, teraz możemy stworzyć ich tyle, ile potrzebujemy

- monitorowanie nauki i postępów

Teraz mamy możliwość dokładnie prześledzić, czy uczniowie zajrzeli do słówek, jakie ćwiczenia zrobili i co najważniejsze - zobaczyć, z którymi słowami mają jeszcze trudności! Aby ułatwić sobie życie warto na wstępie poprosić uczniów o przemyślane nicki tak, żebyśmy mogli po nich dotrzeć do poszczególnych słuchaczy (quizlette58765 może nie być wystarczającą wskazówką).

Co jeszcze?

- mamy dostęp do większej bazy obrazków lub możemy wgrać swój własny obrazek ilustrujący słowo

- możemy osobiście nagrywać wymowę słów listy

Automatyczny generator mowy czyta słowa zupełnie nieźle ale dla perfekocjonistów może to być ciekawa opcja.

- możliwość zaznaczania na kolorowo, podkreślania i pisania kursywą słów.

Ja lubię pisać słowa w kontekscie, w zdaniach lub zwrotach. Wtedy wytłuszczenie lub zaznaczenie na kolorowo docelowego słowa wzmacnia jego ekspozycję.



                                



- skanowanie druku aby tworzyć obrazy

Co to za funkcja! Robimy zdjęcie telefonem, wybierając wcześniej przy tworzeniu zestawu opcję Scan. Po zrobieniu zdjęcia aplikacja otacza każde słowo ramką. Naszym zadaniem jest dotknąć słów, które chcemy mieć w zestawie i gotowe!

                                                              



                                                           


 Wszystkie te funkcje są sporym ułatwieniem, jednak monitorowanie postępów uważam za absolutny numer jeden na tej liście. Biorąc pod uwagę, że te dobrodziejstwa są obecnie udostępniane za darmo, warto je wykorzystać.

Mam nadzieję, że dotrwaliście do końca tego wpisu. Przyznam, że Quizlet jest moim najwierniejszym przyjacielem od długiego czasu, a w dzisiejszym kontekscie staje się wręcz nieodzownym elementem zajęć online. Zachęcam do zanurkowania w świat Quizleta! A Wy jak używacie tej aplikacji? Zapraszam do dzielenia się swoimi pomysłami!
















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Cztery tendencje - motywuj (się) z głową!

4 tendencje OBOWIĄZKOWY